Egy kívülálló számára, - de még egy magunkfajtának is- roppant rejtélyes lehet, hogy vajon miért is pont a "goth" elnevezést kapta a szubkultúránk. Laura Schwöbel az alábbi analógiára hívta fel a figyelmet, megemlítve a gót, mint barbár törzs, a gótikus építészet, majd irodalom, végül a szubkultúra közti hasonlóságokat, következetességeket. Legalább ennyit illik tudni, ráadásul - szerintem - mint érdekesség is megállja a helyét.
via Pinterest |
A
gótikus építészet Európában a XII. században ütötte fel a
fejét, magasba törő, már-már csontváz-szerű kőből épített,
karcsúnak ható székesegyházaival és templomaival, melyeket
hatalmas üvegfelületek, hegyes tornyok, bordázott boltívek és
különleges szobrok díszítettek. Az elnevezés itt is a barbár
jelzős törzs nevére vezethető vissza, kifejezendő a reneszánsz
emberek nemtetszését.
A gótikus irodalmat az építészet által inspirált ötletek
csokraként lehetne meghatározni: ősi kastélyok, temetők,
pislákoló lámpások, sikolyok és egyéb ijesztő, hátborzongató,
rejtélyes, természetfeletti résztelek gazdagsága jellemzi.
(Említésre érdemes kötetek: Horace Walpole: The Castle of
Otranto (1764), Ann Radcliffe könyvei, és Mary Shelley
Frankenstein-je (1818).
Felmerül
a kérdés, hogy ha a gót, illetve gótikus (angolul goth
és gothic)
bátran használható az említett törzsre, az építészeti
korstílusra, az irodalom egy részére, illetve a vizsgált
szubkultúrára is, akkor mi lehet a közös vonás. Ezek után
nyilvánvaló, hogy történelmi szempontból mind kapcsolódnak
egymáshoz: a gót törzs után barbár, illetve a társadalomra
fenyegetést jelentő szinonimaként az éppen aktuális társadalmi
megítélés, majd megszokás szerint. Ahogy a XVIII. században
egyre több hátborzongató és misztikus regényre került a gótikus
jelző, akaratlanul is megragadt a történelmi emlékezetben, így
nem meglepő, hogy miért pont a goth/gótikus szubkultúra nevet
kapták ezek a meglehetősen különös, baljós kinézetű emberek,
akiknek már csak a megjelenése sem volt megfelelő az akkori normák
szerint, ami azt az érzést kelthette, hogy fenyegetést jelentenek
a társadalomra a szokatlan érdeklődési körükkel. Úgy tűnik,
nem csak hogy megbékéltek ezzel a szubkultúrához köthető
egyének, de még fel is erősítette a sajátosságaikat.
A goth, mint zenei irányzat a hetvenes évek végén, illetve a
nyolcvanas évek elején jelent meg az Egyesült Királyság
területén, mely végigkíséri az ugyanilyen névvel illetett
szubkultúrát. Számos más akkori irányzat befolyásolta, mint a
glam rock, a punk, vagy az új romantikusok dallamai.
A glam rock a korai hetvenes években volt leginkább színen
(szintén Nagy Britanniában), jelentős vezéregyénisége volt
David Bowie. Egyesek a harmincas évek Berlinjével, és New York
homoszexuális alakjaival, sok ragyogással, arany, ezüst színekkel,
leopárdmintás ruhákkal, platform cipőkkel írják le azt az
érzést, amit keltett. Egyfajta menekülésként értelmezhető,
akár a múltba, vagy a tudományos-fantasztikum által kreált
jövőbe. Itt érezhető, ahogy a goth szubkultúra bekapcsolódik a
képbe, hiszen sokan viktoriánus öltözékben, mások éppen
futurisztikusabb ruhákat öltenek, illetve mindkét irányzatban
fellelhető a férfiaknál megengedett smink-használat is.
A
punk, mint szubkultúra születése 1976 New York-jára tehető, ahol
az akkor újnak számító, agresszív, provokatív, minden és
mindenki ellen lázadó zene felszínre tört. Különböző bandák
(mint Patti Smith és Richard Hell) jelentek meg, illetve a kereslet
kielégítésére új ruhaüzletek is nyíltak (Vivienne Westwood). A
divat, a stílus nagyon fontos szerepet játszott a lázadásukat
kifejezendő is: meghökkentőek voltak a természetellenes színekre
festett piros vagy zöld, mohikán stílusban vágott, vagy éppen
kócosan hagyott frizurák, a rengeteg testékszer, a biztostűkkel
teletűzdelt ruhák, feliratos dzsekik, csőnadrágok és bakancsok.
Ezek közül leginkább megjelenésben, a szaggatott, hálós ruhák,
bondage
(funkció nélküli cipzárral, lelógó hevederekkel, csatokkal és
egyebekkel díszített) nadrágok, a hajviselet egy része és a
fekete ajakrúzs használata található meg a goth divatban is.
Az
új romantikusok a punk alkonyánál, teremtettek újabb
szubkultúrát Londonból kiindulva. Megjelenésükben az elegáns,
makulátlan dominált, egyfajta uniszexség hatottá át, ebben
hasonlítva a glam rock-érához, bár zeneileg jócskán eltért,
hiszen míg a glam a rock gitár-alapú muzsikákat helyezett
előtérbe, addig az új romantikusok a szintetizátorokkal
megkomponált elektronikus pop zenét részesítették előnyben (pl.
Duran Duran, Adam and the Ants). Innen az androgün megjelenés, a
fodros szoknyák, szmokingok, katonai kabátok, és némelyik zenei
előadó is fellelhető a goth-ok mindennapjaiban.
forrás: Man behind the curtain |
A
goth kifejezést erre a zenei irányzatra a hetvenes évek végén
akasztották rá, mikor az új romantikusok zenéje már túl
hétköznapivá vált, és szükség volt egy punkhoz hasonló, ám
attól mégis különböző szubkultúra létrejöttére. Új előadók
jelentek meg, mint Joy
Division, aki a
dalszövegeivel az eddigiektől eltérően nyomasztóbb, komorabb
sötétebb képet festettek, ezzel egy addig ismeretlen utat nyitva.
Siouxsie Sioux
szintén nagy alakja volt, karakteres megjelenésével, sápadt
arcával, tupírozott hajával, erősen festett szemeivel hamar sokak
bálványává vált. Érdemes megemlíteni még a Bauhaust,
mely sajátos dallamával és hangulatával, illetve az 1979-ben
megjelent Bela Lugosi’s Dead című számával (mely a híres
Drakula,
gótikus vámpírfilm
színészére utal) elsőként kapta meg a goth rock jelzőt.
A goth, elnevezés nem túl gyorsan került be a köztudatba,
elterjedése leginkább az újságíróknak köszönhető, akik így
címkézték, különítették el ezt az új vonulatot a korábban
említett stílusoktól, illetve a mainstream-től.
Később
számos mára mát kultikus zenekar követte őket, melyeket néhol
post-, vagy positive-punkként végül goth jelzővel illetnek - úgy
mint a Southern Death
Cult, Play Dead, The Birthday
Party, Alien Sex Fiend,
U.K. Decay, Dex Gang Children, Virgin Prunes
és a Specimen.
Fontos
színtere volt a londoni, 1981-ben megnyitott Batcave
klub,
ami remek lehetőséget nyújtott a szubkultúrában való aktív
részvételre. A nyolcvanas évek közepén újabb zenekar, a The
Sisters of Mercy tűnt
fel, ami megjelenésében és zenéjében a goth csúcspontját
jelentette.
Később, a kilencvenes évek közepére lassacskán elveszítette a
média érdeklődését, nagyrészt lecsengett, sokan elhagyták a
szubkultúrát, viszont meglepő módon nem hunyt ki végleg, hiszen
elég ember maradt meg ahhoz, hogy életben maradjon, ugyan addigra
már a rivaldafényt elkerülve.
A bejegyzést Laura Schwöbel –Finnish Goth Subculture című szakdolgozata alapján készítettem, minden kredit az övé, a hivatkozásokat és egyebeket megtaláljátok az ő művében.
Nagyon jó poszt lett :))) ... Imádom!
VálaszTörlésBennem az cseng vissza, amikor az énektanárom a XII. századi gótikus stílusnál azt mondta, hogy "az emberek újra felfedezték a szépet". Valahogy én is így éreztem akkor, amikor kis fiatal kiskamaszként megismertem a goth zenéket és az általuk körülírt világot - újra felfedeztem a sok borzalom és szenvedés között a "szépet" :))) ...
Úgy örülök, hogy tetszik ♥ :) (Lehet, csinálok még belőle egy ide passzoló kivonatot, vagy ha találok valamilyen izgalmas más cikket, akkor abból...)
TörlésHú, ki lehetne ezt jócskán vesézni, izgalmas lenne összeszedni minden egyes kis motívumát, micsoda változatot csokrot alkotna a végére! *álmodozik*
Nagyon találóan fogalmazta meg, és tényleg, az utolsó mondatodat teljesen át tudom érezni :)
Örömmel olvasnám és már várom ^^!
TörlésMucus,kitehetem ezt a magazinomba? Olyan jól megvan írva és találó (: Más is megismerhetné (:
VálaszTörlésCsak arra szeretnélek kérni, hogy írd ki elé/alá/ahova jól esik, hogy "készítette Trish, Laura Schwöbel Finnish Goth Subculture c. szakdolgozata alapján", illetve egy linket hagyj erre a bejegyzésre, és akkor azt csinálsz vele, amit csak szeretnél :D
Törlés(Szemesztervégi dolgozatom kb. egynegyede és nem szeretném, ha a tanárom kérdőre vonna, hogy mit keres csak úgy másoknál ^^' Szóval remélem nem bánod a forrásmegjelölést, nem lenne jó ha problémám adódna belőle.)
Egyébként meg hadd okosodjon a nép :))
Majd figyelem, mikor posztolod ki, aztán én is megosztom Facebookon a magazinodból :)
Örülök, hogy elnyerte a tetszésedet :)
Bárki aki kérdezné, hogy "Mi az a Goth?" Biztosan ezt a cikket küldeném el neki olvasásra. Feltéve, ha a stílus származása vagyis a Szubkultúra története érdekli és nem másképp érti a kérdést. Szeretek ilyesmiket olvasni, mivel jó tudni mi az ami tetszik. Bár, ami érdekel annak mindig utána nézek, képtelen vagyok úgy hordani bármit is, hogy ne tudjak róla semmit. :D
VálaszTörlésCathreen Misery